Nieuws

Zwolse kerken voeren campagne: wij zijn een bondgenoot

Plaatsingsdatum: 21 augustus 2022

Mede door de coronatijd is het kerkbezoek in Zwolle afgenomen. Tegelijk is iedereen welkom. Om die reden lanceren de zes kerken die samen de Protestantse Gemeente Zwolle vormen, een campagne die 24 augustus van start gaat. “Vanuit geloof, hoop en liefde willen we een verschil maken en laten zien dat we een bondgenoot zijn van iedereen die zich inzet voor een betere stad.”

De bedenkers van de campagne hopen dat de publiciteit bijdraagt aan een positieve beeldvorming. “Uiteindelijk gaat het om mensen. Dat zij begrijpen dat kerken en kerkmensen vanuit geloof, hoop en liefde een verschil willen maken en een bondgenoot willen zijn van iedereen die zich inzet voor een betere stad. De essentie is dat kerken inspiratie bieden en bewogen zijn met mensen, vooral met hen die die zich in kwetsbare situaties bevinden, en met de schepping die onder druk staat.”

Inspiratie

Bewustwording daarover begint volgens de bedenkers van de campagne vaak in de kerk, “waar mensen elkaar ontmoeten, hun zorgen delen en samen naar inspiratie zoeken.” Zes weken lang is er in weekblad De Swollenaer aandacht voor de kerk met advertenties en artikelen. In de stad staan borden langs de weg. En op internet is dit de plek waar alles te vinden is: pknzwolle.nl/welkom.

Zes kerken, zes verhalen

Vanuit de Jeruzalemkerk wordt het verhaal gedeeld over kerkleden die met prikkers en afvalzakken regelmatig de wijk Assendorp in trekken. Vanuit de Stinskerk in Westenholte lezen we over het jeugd- en jongerenwerk. Vanuit de Oosterkerk aan de Turfmarkt lezen we over activiteiten die helpen tegen eenzaamheid zoals maaltijdgroep ‘wat de pot schaft’ terwijl de Sionskerk met een ‘babbelwagen’ regelmatig de Aa-landen intrekt. En een lid van de Adventskerk vertelt over zending, werelddiaconaat en ontwikkelingssamenwerking “omdat omzien naar elkaar de basis is van kerk-zijn.” Vanuit de Open Kring in Stadshagen lezen we tenslotte over de jongeren die in een kerkdienst nummers spelen uit de Top 2000 omdat de kerk graag een podium biedt aan jong talent in Stadshagen. De campagne ‘Welkom in de kerk’ duurt tot begin oktober.

Delen:
Terug naar nieuwsoverzicht